Organizacja

W naszym kameralnym przedszkolu obowiązuje grupa łączona.
Grupa łączona:
Przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb. Nauczyciele stosują różne formy pracy, wśród których praca w grupach łączonych zapewnia rozwój społeczno-emocjonalny przedszkolaków.
Dzieci chętnie uczą się od siebie nawzajem. Dzielą się pomysłami, przekazują wiedzę oraz uczą się wyrażania emocji przez naśladownictwo, dawanie rad, wypełnianie poleceń, zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi, a także wchodzenie w relacje. Właśnie te pozytywne zachowania wykorzystuje się tworząc i organizując pracę w grupach łączonych, czyli takich, w których rozpiętość wieku między dziećmi mającymi wspólne zajęcia w jednej sali wynosi co najmniej rok. Zajęcia i program w takich grupach są zorganizowane tak, aby umożliwić każdemu dziecku wkład w wykonanie zadania i pracę w jego własnym tempie.
Uczestnictwo w zajęciach w ramach grup łączonych daję satysfakcję dzieciom. Organizowane są zajęcia w grupie łączonej, tak aby zwrócić uwagę na optymalne proporcje liczbowe dzieci starszych do młodszych. W grupie, w której przeważają starsze dzieci, dość łatwo można zdominować młodszych kolegów i koleżanki. A gdyby z kolei odwrócić te proporcje, wtedy potrzeby dzieci młodszych górowałyby nad potrzebami dzieci starszych. W grupach łączonych, w dobrze funkcjonującym oddziale, dzieci mogą przebywać nawet cały dzień – oczywiście z uwzględnieniem odpowiedniego programu dydaktycznego. Nie może on być jednak niesformalizowany, oparty tylko na spontanicznej zabawie. W takiej sytuacji trudniej bowiem o prawidłowy rozwój umiejętności czytania, pisania i liczenia.
Aby ułatwić pracę w grupach łączonych wprowadzamy oddzielne zajęci dla mniejszych dzieci o podobnym poziomie. Skład takich grup powinien zmieniać się w zależności od sytuacji. Dzieciom można przydzielać indywidualne zadania i udzielać instrukcji w zależności od potrzeb.
Z pracy w grupach łączonych płyną korzyści również dla prowadzącego zajęcia. Większy zakres dojrzałości intelektualnej i emocjonalnej znacznie zmniejsza uzależnienie najmłodszych dzieci od pomocy nauczyciela. Starsi koledzy czy starsze koleżanki pomagają w wykonywaniu wielu zadań. Równocześnie młodsi wychowankowie stają się bardziej samodzielni i nabywają umiejętności społecznych. Ponadto w grupach łączonych jest większa tolerancja i akceptacja różnego rodzaju zachowań, niż ma to miejsce w grupach jednowiekowych.
Warto organizować zajęcia w grupach łączonych. Pozytywne efekty takiego rozwiązania ujawniają się bardzo szybko.
Zalety grup łączonych:
- odwzorowują naturalne środowisko rodzinno-sąsiedzkie,
- wzmacniają zdolności przywódcze i zachowania prospołeczne,
- kontakt dzieci o zbliżonym poziomie wiedzy i umiejętności korzystnie wpływa na ich rozwój intelektualny,
- ograniczają stosowanie mechanizmów selekcji i standardowych testów kontrolnych na wczesnych etapach nauczania.
Na życzenie Rodzica dajemy możliwość przyjścia wraz z dzieckiem do przedszkola na dni adaptacyjne, po okresie adaptacji podpisujemy umowę.
W naszym przedszkolu dzieci otoczone są troskliwą i serdeczną opieką. Stwarzamy im bezpieczne warunki do zabawy i rozwoju – takie jak w domu.
Nasz Punkt jest kameralny, dzięki czemu każde dziecko czuje się tu zauważone. Mamy doskonałe możliwości do wszechstronnego poznawania wszystkich naszych podopiecznych.
Pracujemy z dziećmi różnorodnymi metodami dydaktycznymi, zawsze mając na uwadze indywidualne potrzeby, zdolności oraz zainteresowania.
Funkcjonują u nas dwie grupy wiekowe: „Starszaki” i „Maluchy” – wspólnie spędzamy czas wolny na zabawie, podczas posiłków i spacerów. Oddzielnie prowadzimy zajęcia dydaktyczne.
W naszym przedszkolu chcemy jak najpełniej i jak najbardziej harmonijnie wykorzystać możliwości dziecka, a także rozwijać jego talenty widząc uśmiech na jego twarzy.